سنجش و تجویز سمعک

سنجش و تجویز سمعک

سنجش و تجویز سمعک

سنجش و تجویز سمعک

 

اولین گام برای بهبود وضعیت شنوایی ، ملاقات با یک شنوایی شناس (اودیولوژیست) برای ارزیابی شنوایی است. این جلسه معمولا کمتر از یک ساعت به طول می انجامد و کاملا بدون درد لست.

اگر آزمون های سنوایی علایمی از کم شنوایی را آشکار سازند ، گام بعدی ، یافتن راه حل درمانی صحیح آن است . اگر چه ، وسایل کمک شنوایی به طور کامل شنوایی یک فرد را باز نمی گردانند. با این حال می توانند به بازگرداندن توانایی های ارتباطی فرد کمک کرده ، سبب کیفیت زندگی فرد و خانواده وی گردند.

در بیشتر  از 90 درصد افراد کم شنوا ، بهترین روش درمان ، استفاده از سمعک به عوان یک وسیله کمک شنوایی می باشدو اغلب ، افراد از وجود وسایل کمک شنوایی ( سمعک ) پیشرفته امروزی با خبر نیستند.

شنوایی شناس ( اودیولوژیست ) میتواند بر اساس نیاز های شنیداری ، سبک زندگی ، اولویت های فردی و بودجه مالی فرد کم شنوا ، سمعک مورد نیاز و مناسب وی را تجویز نماید.

 

سنجش شنوایی

 

اودیومتری (Audiometry)

 اودیومتری توانایی شما در شنیدن صداها را آزمایش می کند. صداها بر اساس بلندی (شدت) و سرعت ارتعاش امواج صوتی (تن) متفاوت هستند.

تیمپانومتری (Tympanometry)

تیمپانومتری یک آزمایش ساده است که می تواند به تشخیص مشکلات مربوط به کم شنوایی کمک کند. به طور خاص، با اندازه گیری نحوه حرکت پرده گوش، میزان عملکرد گوش میانی شما را بررسی می کند. رایج ترین مشکلاتی که گوش میانی شما را تحت تأثیر قرار می دهد معمولاً به راحتی قابل درمان هستند.

 

سازگاری با سمعک

 

هنگامی که فرد کم شنوا سمعک را دریافت می کند شما باید مشوق او باشید و برای رسیدن به نتیجه مورد دلخواه ، از وی بخواهید صبر زیادی داشته باشد. آشنا شدن با صدای تقویت شده می تواند طاقت فرسا باشد ، چرا که مغز ، اصوات مشخص را فراموش کرده است و بایستی دوباره ، گوش دادن را یاد بگیرد. این وضعیت ، مشابه تمرین عضله ای است که مدتهاست به کار گرفته نشده است.

روز های اول ، استفاده مستمر از مسعک بسیار مهم می باشد. با گذست زمان ، مغز به سازگاری مناسبی رسیده و مزایای استفاده از آن آشکار می گردد.

 

انتظارات واقع بینانه از سمعک

 

  • سمعک نمیتواند به طور کامل شنوایی فرد را بازگرداند.
  • حتی با استفاده از سمعک ، هم چنان محیط های پر سروصدا مشکل آفرین می باشند. (مانند فردی با شنوایی طبیعی)
  • دوره سازگاری در افراد مختلف متفاوت بوده و می تواند از چندین ساعت تا چندین روز ، هفته و یا ماه طول بکشد.
  • در ابتدا ، ممکن است میزان شدت صدا بسیار کم و یا بسیار بلند باشد. اگر این طور است ، برای تنظیم دقیق با شنوایی شناس خود تماس بگیرید.

 

دیدگاه خود را بیان کنید


تمامی حقوق برای کلینیک شنوایی و سمعک شکوه تجریش محفوظ است